Verbeter De Traptechniek Tijdens Het Fietsen

Bereid uw wielerseizoen goed voor met het Saur Sojasun-team EP.03 : Verbetering van de fietstechniek Ik ben nu bij Xavier Jan, osteopaat van het team Saur Sojasun Jérome LEPARC – Wielrenner We gaan het met hem hebben over fietstechniek Xavier, welke tips kun je me geven om mijn fietstechniek te verbeteren? Fietstechniek, dat is iets heel ingewikkelds Jouw verplaatsing is het resultaat van de kracht waarmee je het pedaal omlaag duwt of omhoog trekt Maar ook het resultaat van jouw oriëntatievermogen. Dat wil zeggen dat de absolute ideale kracht een kracht is die zich loodrecht beweegt ten opzichte van het pedaal Stel je dus voor dat je pedaal zo is, en de kracht zo behalve dat tijdens het trappen jouw voet en het pedaal continu van richting veranderen Dat moet je dus steeds aanpassen Er zijn een aantal biomechanische variabelen die samen zorgen voor een individuele fietstechniek Xavier, wat vind je van mijn fietstechniek? De analyse van jouw fietstechniek is deels gebaseerd op de analyse van jouw houding Een goede fietstechniek is het gevolg van een efficiënte manier van trappen want goed fietsen, dat is één ding, maar het moet ook efficiënt gebeuren Het eerste waar je op moet letten is de afstelling van het kliksysteem van jouw schoenen ten opzichte van de pedalen.

Er is een anatomisch hulpteken dat hiervoor vaak wordt gebruikt Deze loopt vanaf de kop van het eerste middenvoetsbeentje hier deze klein bult die je hier voelt aan de zijkant van je schoen Deze dikte hier vertegenwoordigt jouw eerste middenvoetsbeentje Vervolgens zetten we het pedaal in een positie die ongeveer horizontaal is We proberen de loodlijn te vinden die door dit eerste middenvoetsbeentje loopt en dan moet de pedaalas zich op deze loodlijn bevinden OK Als je weet dat de richting van jouw voet en het pedaal continu veranderen Maar als jouw eerste middenvoetsbeentje zich in deze positie bevindt, dan loopt de loodlijn door deze as. Dit vinden we over de gehele trapcyclus terug Dat betekent ook dat je een goede steun in je schoen moet hebben Dus, als je last hebt van vereelting ter hoogte van de voetboog moet je ervoor zorgen dat je een goede steun hebt Je kunt eventueel een voetanalyse laten doen Bij een sportpodotherapeut En het is belangrijk dat je een goede voethygiëne hebt Ingegroeide of slecht geknipte nagels beïnvloeden namelijk jouw steun, zorgen voor ongemak op de fiets en dat is niet de bedoeling.

Daarnaast is het belangrijk dat je een goede fietshouding heb De hoogte van je zadel is bijvoorbeeld belangrijk Hoe bepaal je de hoogte van het zadel? Als eerste moet je de hoogte van het kruis meten. De lengte van het been meet je dus vanaf de grond tot aan het kruis Dat is het Deze vermenigvuldig je door 0,885 en dan heb je de hoogte van jouw zadel Als je het hebt over de zadelhoogte, bedoelen we de hoogte in het midden van het zadel via de as van de zadelbuis tot de trapas OK Er zijn een aantal basale dingen die voor comfort en efficiëntie zorgen Het is belangrijk dat je bekken stabiel is wanneer je op de fiets zit dat betekent dat je in alle posities moet voorkomen dat je heup heen en weer zwaait op de fiets Als je tijdens het kracht zetten niet stabiel bent, als je van naar links en naar rechts schuift dan betekent dat dat jouw stabiliteit niet goed is en dat is funest voor je rug en aangezien de pedaalbeweging bestaat uit duwen en trekken zul je een aanzienlijk mechanisch verlies hebben Vervolgens moet de terugstand van het zadel worden bekeken De stuurhoogte Dit zijn dingen waarvoor geen absolute algemene regel geldt omdat je rekening moet houden met jouw lichaamsbouw en souplesse het is allemaal een kwestie van spierketens, van verlengingen die je moet uitvoeren om de ideale houding te bepalen Als absolute richtlijn geldt dat we proberen om het zogenaamde frontvlak zo klein mogelijk te houden Dat wil zeggen de luchtweerstand Als je weet dat bij een snelheid van circa 40 km/u op vlak terrein 70 tot 75% van de energie die nodig is voor het fietsen, verloren gaat aan de luchtweerstand betekent dat dus hoe kleiner dit frontvlak, hoe "korter" jouw houding op de fiets is en hoe efficiënter je dus fietst.

Behalve dat je op een bepaald moment een compromis moet vinden tussen comfort en efficiëntie Een van de belangrijkste factoren waarmee rekening moet worden gehouden is het comfort van jouw houding omdat je die namelijk urenlang moet volhouden. Kortom, datgene waar je, bij al deze veranderingen, rekening mee moet houden, evenals bij de afstelling van het kliksysteem, verandering van schoeisel, aanpassing van de voetsteun (omdat, als je orthopedische zolen krijgt aangemeten, moet je deze zolen heel langzaam terugplaatsen) of bij de afstelling van de fiets: is dat je de veranderingen heel erg klein moet houden Voor een kleine verandering van de zadelhoogte met 1 tot 2 mm hebben de spierketens tijd nodig om zich aan te passen Dus als u merkt dat het kliksysteem van uw schoenen of de stuurhoogte, terugstand of hoogte van het zadel niet goed zijn afgesteld,, en dat er grote of relatief grote aanpassingen nodig zijn in een orde van enkele millimeters, voer dan nooit veranderingen van meer dan 2 mm tegelijk uit zodat het lichaam voldoende tijd heeft zich aan de verandering aan te passen let op het comfort en zorg vooral dat deze veranderingen geen last veroorzaken gezien het aantal pedaalomwentelingen dat u uitvoert tijdens een fietsrit Bij een rit van 200 km gaat het om 30 tot 40.000 pedaalomwentelingen, afhankelijk van het verzet dat u gebruikt Bedankt Xavier voor al deze informatie Ik hoop maar dat al deze tips je zullen helpen om je fietstechniek te verbeteren Dat hoop ik ook.

Bedankt!.